NZ 10-11 december 2011

11 december 2011 - Lyttelton, Nieuw-Zeeland

10-12-11

Gisteravond naar de speedway geweest. Een groot ovaal terrein met een betonnen rand eromheen en een stockcars die rondjes rijden en wie het hardest rijd heeft gewonnen. Op zich niet zo moeilijk maar de eerste 3 manches waren er om de twee ronden wel een stel die over de kop gingen of andersom op het circuit kwamen te staan. Heel leuk om te zien. Wij hadden onze stoeltjes meegenomen en zo deden ongeveer nog 1000 mensen dat. Het leukste was te zien dat er totaal geen emotie bij al die mensen te zien was. Ik had af en toe nog zoiets van Oe en Aa als er weer één omging, maar het totale publiek zij geen boe of bah. Dat was wel apart om te zien.

Daarnaast was er eten, patat, hotdog zoals wij hem kennen en hotdog……..en gekke staaf op een stokkie met een soort van worst erin en daaromheen een korstje, welke ze vervolgens in één of andere ketchupsaus doopte. Het zag er niet uit dus ik bestelde er natuurlijk ook één en probeerde het. Het was best te eten, maar om nou te zeggen wauw wat lekker nee.

Wat te gek was, was de zwaarste klasse. Dat waren karren met een V8 motor waarschijnlijk draaiend op methanol en 500kg zwaar, en 800 pk hadden. Tsjonge wat een snelheid maakte die dingen en wat een herrie. Was supermooi om die in die ovaal te zien rijden.

We hadden het flink koud, want warm was het niet meer en gingen weer naar huis. Olf en Margriet waren inmiddels uit Wellington weer terug gevlogen en Jarno, hun zoon, had een nieuw persoonlijk record gevestigd van 3.60 met polstokhoogspringen. Een topprestatie. Hij had met deze prestatie de 5e plaats behaald in totaal Nieuw Zeeland. Netjes hoor.

We sloten zoals gebruikelijk af in “de kroeg”en deelde onze verhalen van onze reizen. Henk die van zijn reis naar Australië en toen hij nog een paar borrels op had kwamen er nog een paar verhalen uit de oude doos. Wel erg leuk om naar te luisteren.

11-12-11

De volgende ochtend lekker ontbijten en Henk wilde graag een gedeelte van de tuin leegruimen. Er is achter het huis een beekstroom en deze was helemaal overgroeid door megayucca’s van 3 meter hoog. Dus wij de werkkleren aan, handschoenen, schep en reciprozaag mee en gaan met die banaan. Die Yucca’s waren taaie dingen maar s’middags om 1400 uur was het klusje geklaard. We hadden allemaal lekker gezweet en namen een doche.

Even lekker getukt en toen was het vrij snel al tijd om naar Cor te gaan op de boerderij. Hij had ons uitgenodigd om te komen bbq-en. Henk en Aaf hadden al aangegeven dat het daar zeer goed bbq-en is.

En inderdaad we werden daar hartelijk ontvangen door Eileen en Cor en de werkhonden. Wat een schatten van beesten zeg. Zij werden gebruikt om de koeien van het land te halen. En er liep een Jack Russel rond om de ratten te vangen. We ploften buiten op de veranda neer op een bank en gingen aan de bbq. Cor vertelde dat hij een speciale koe had geslacht van een bepaald merk, wat ik niet meer weet, en een lekker varken. Oftewel vlees uit eigen wei. En jee… wat een heerlijk vlees was dat zeg. Ze bakten eerst alles en daarna gingen we aan tafel. We hadden megakarbonaden en heerlijk gekruid rundvlees. Na 3x opgeschept te hebben waren we vol. En ja hoor daar kwam Cor weer aan en zei ”deze moet je ook nog ff proberen” hij kwam met een halve kreeft aan en die heb ik toen ook nog maar gegeten. Dat was immers de delicatesse van deze omgeving. Bier werd continue aangevoerd en Cor vertelde dat hij met 150 gulden in NZ begonnen was. Hij had nu een bedrijf met 2000 koeien. Eileen deed in Friese Paarden, deze had ze zelf geïmporteerd en fokte ermee. Ze heeft er vele prijzen mee gewonnen en we keken na het eten naar een dvd die van haar gemaakt was. Een lekker bakkie koffie erbij en de stoelen in de relaxstand. Leuke, aardige en open mensen, waar je altijd welkom bent. Cor nodigde ons ook uit om met zijn boot van de week nog naar de dolfijnen te gaan in Akaroa. Helemaal een topavondje.

Eenmaal thuis gekomen hebben we nog even in “de kroeg”gezeten om vervolgens vol en voldaan naar bed te gaan.

1. Hilda:
    11 december 2011
    Kirsten? Eet jij nog steeds rode kool?

@Dennis en Jan, het blijft heerlijk om de verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Vreemd idee dat we jullie vrijdag weer kunnen verwelkomen op Schiphol. Hier gaat alles uitstekend! Ik ben trots op Mem dat ze zo goed haar grenzen bewaakt en kan genieten van alle rust om haar heen. Tot vrijdag!